שמות לתינוקות

בחירת שם לתינוק

אין זו משימה קלה לבחור שם לילד. קריאת שם לתינוק היא חשובה מאין כמוה וזאת מצוין כמה וכמה פעמים בתנ"ך. בעם היהודי, אבות ואימהות נתנו שמות לילדיהם והתורה נהגה להקפיד לבאר את משמעותם.לעתים קרובות הקב"ה התערב ושינה את שמותיהם של האנשים בהתאם לתפקיד שיועד עבורם. כך שרי הפכה לשרה ואברם הפך לאברהם, הכל למען שהשם יוכל לשקף נאמנה את התפקיד החדש שלהם. אז איך לבחור שם לתינוק? להלן כמה עצות וטיפים חשובים שיסייעו לכם בבחירה מוצלחת ונכונה.

שלושה סוגים של שמות

קיימים שלושה סוגים של שמות, הראשון מתייחס לשמות מתאימים וטובים על פיהם מכנים את הילדים מלכתחילה, השני הוא שמות שהחל מרגע שקראו אותם לא משנים אותם אך לא קוראים בהם מההתחלה והשינוי נעשה אך ורק אם מתעוררת בעיה כלשהי. הסוג השלישי הוא שמות שגם אם קראו בהם ניתן לשנותם. הכלל הראשון לבחירת שם לילד הוא כמובן מידת התאמתו של השם לרצונם ונטיית הלב של ההורים. מתן שם לילד היא זכות השמורה להורים, לא לסבא ולא לסבתא או הדודים.

התאמת השם לנטיית הלב של שני ההורים

על כן השם צריך להיות כזה שההורים בראש ובראשונה חפצים בו. ההורים מחליטים על השם החדש בהסכמה מלאה בינם לבין עצמם. לאחר שהתקבלה ההחלטה רצוי לקבל ייעוץ מרב על מנת לוודא כי מדובר בשם טוב ומקובל משום שלעתים טועים וקוראים לילד בשם שעשוי לפגוע בו בהמשך. אם עולים חילוקי דעות בין ההורים עליהם לזכור כי כל שם שאיננו הולם את רצונו של אחד מבין הזוג הוא איננו שם טוב ומתאים. במקרים אלו יש לחפש אחר שמות נוספים עד למציאת שם שהולם את רצונם של שני ההורים.

משמעות השם על פי הגמרא

ראוי לקבוע את השם רק לאחר הלידה. טרם לכן ניתן להציג רעיונות אפשריים לשמות כאלו ואחרים אולם ההחלטה הסופית חייבת להיערך רק לאחר הלידה. שנית בחירת השם צריכה להיות בעלת משמעות חיובית. לפי הגמרא, רבי מאיר היה בוחן את שמותיהם של האנשים כדי לדעת את מעשיהם בהתאם למשמעות השם שלהם, רבי יהודה ורבי יוסי מנגד לא הקפידו על נוהג זה. השלושה ביקשו יום אחד להתארח בפונדק בשבת. כאשר שמעו את שמו של בעל הבית "כידור", רבי מאיר טען כי זהו אדם רשע וביסס את ההסבר לכך על פי הפסוק הבא: "כי דור תהפוכות המה".

בעוד שרבי יוסי ורבי יהודה הפקידו את כספם אצל המארח, רבי מאיר נמנע מכך והחביא את כספו. הם ביקשו את הפיקדון במוצאי שבת, אולם בעל הבית אמר כי "לא היו דברים מעולם". רבי יוסי ורבי יהודה הוציאו את כספם מאשת "כידור" בעורמה, ובעלה אשר שמע על כך לאחר מכן רצחה אותה. מרגע זה ואיל החכמים השכילו ללמוד מרבי מאיר והחלו לבדוק את בני האדם בשמות. מכאן לא נובע כי השם מעיד בוודאות על תכונות האדם, אולם בכוחם לסייע לנו לחשוד ולחשוש.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s